20. mars 2011

Å fargelegge med maskeringsteknikk

mask7

Her skal dere få en forklaring på hvordan jeg gjør når jeg fargelegger motivstempler med maskeringsteknikk, slik jeg har gjort med kortet i innlegget fra i går.

Du trenger et motivstempel, stempelpute til selve motivet, og stempelputer med farger. Jeg brukte Distress Ink. Du trenger også ark til å stemple motivet på. Jeg liker akvarellark best. Og du trenger kopiark til å lage sjablong av. Så må du ha en liten saks (saksen på bildet ble etter hvert byttet ut med en mindre) og svamp:
mask1

Det første du gjør er å stemple opp motivet på akvarellarket - det er dette motivet som skal være på det ferdige kortet. Du må også stemple opp motivet på kopiarket. Hvor mange du behøver å stemple opp, avhenger av hvor mange detaljer du ønsker å fargelegge. Du vil se det etter hvert!

Så klipper du ut de delene du vil fargelegge først, og legger kopiarket over akvarellarket:
mask2

Du er nå klar til å begynne å legge farge på motivet:
mask3

Jeg svamper fargen på i mange lag, til jeg har oppnådd den fargen jeg ønsker
mask4

Slik ser det ut når jeg er ferdig med den første fargen:
mask5

Så er det bare å begynne å gjøre alt en gang til. Denne gangen klipper du ut de detaljene som skal få neste farge:
mask6

Slik holder du på til du er ferdig. Øyenskyggen og leppestiften la jeg på med Distress Ink og vannpensel. Det er detaljer som jeg ønsket skulle stå litt frem.

Slik ble det ferdige motivet:
motiv

Lykke til!

Ingen kommentarer: